Ofte stilte spørsmål om studentbolig

Her finner du svar på det du lurer på om å søke og få tildelt studentbolig hos oss.

Hvis du har planlagt å søke eller har søkt på studieplass ved Universitetet i Innlandet, LIMPI eller Centric IT Academy, kan du søke på studentbolig hos oss allerede fra nyttår.

Eksisterende studenter kan søke hele året. 

Her kan du søke studentbolig (last ned app eller åpne i nettleser).

  1. Merk av for by/studiested
  2. Du kan filtrere boligene etter de kriteriene som passer dine behov
  3. Dersom du finner en passende boligtype for deg, kan du klikke «velg» for å legge den i handlekurven. Din søknad kan maksimalt inneholde seks boligønsker i prioritert rekkefølge. 
  4. Klikk på handlekurven, og gå til søknad. 
  5. Opprett en brukerkonto med brukernavn og passord. Dette bruker du for å logge inn til «Min side», hvor du finner dine søknader, kontrakter, henvendelser og husleiefakturaer. 

Alle som tar eller skal ta høyere utdanning ved Universitetet i Innlandet, LIMPI eller Centric IT Academy, som hovedbeskjeftigelse, kan søke om studentbolig. 

Dersom boliger er ledige og ingen studenter er på venteliste, kan disse leies ut til andre.

Alle søkere må være over 18 år.

Ja, søk tidlig – det er ikke krav om tildelt studieplass – gjerne før eller samtidig med at du søker studieplass hos Samordna opptak. Studentboligene blir tildelt etter første til mølla-prinsippet, så jo tidligere du søker, jo lengre fram i søkerlisten havner du.

Du kan legge inn en elektronisk boligsøknad når som helst i løpet av året.

For høstsemesteret tildeles ledige boliger fortløpende fra slutten av april.

Dersom det er spesielle forhold vi bør ta hensyn til ved tildeling av bolig, må dokumentasjon på dette lastes opp til søknaden:

Hvis du har funksjonsnedsettelse eller andre medisinske grunner til at du ønsker en bolig med universell utforming, kan du laste opp legeattest eller annen dokumentasjon.

Dersom det er andre hensyn vi bør ta grunnet medisinske årsaker, må du også laste opp dokumentasjon på dette. 

Hovedtildeling for studentboliger for nytt studieår starter i slutten av april.

Vi sender ut tilbud om studentbolig fortløpende.

Dersom noen takker nei til tilbudet de mottar, går det umiddelbart ut et tilbud til den neste på ventelisten. Derfor har vi ingen frist eller et bestemt tidspunkt for utsendelse av tilbud om bolig. 

Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten. De som allerede har søkt studentbolig kan endre søknaden sin. Dette fører til at ventelisten stadig er i endring. 

Vi lover deg at du får svar så snart vi har en bolig å tilby deg. Vi gjør det vi kan for at flest mulig skal få tildelt studentbolig!

Dersom leieavtalen starter i august, kan du si ifra deg boligen innen 25. juli, helt kostnadsfritt. 

Kansellering sendes til post@sinn.no.

Hva skjer hvis jeg har signert boligkontrakt?

En signert boligkontrakt er juridisk bindene. Dersom du har fått tildelt bolig og ikke får studieplass, så må du si fra deg boligen så fort som mulig. 

Her finner du en oversikt over alle våre boliger.

Vi har ingen offentlig oversikt over ledige boliger, da dette endrer seg hele tiden. 

Send inn en søknad, så får du beskjed i form av tildelt leieavtale, om boligen er ledig.

Du kan søke på studentbolig hele året. Boliger tildeles fortløpende etter søkerliste så snart vi har boliger klare for utleie. 

Nei, du betaler ikke inn depositum når du skal leie studentbolig hos SINN.

Vi tildeler leieavtaler for ett studieår av gangen, og leieavtalene ender i de fleste tilfeller i slutten av juli.

Dersom du allerede har leieavtale hos oss, vil du i løpet av april få tilbud om å fornye avtalen for neste studieår. 

Man kan ikke legge inn flere søknader samtidig, men du kan søke på flere boligtyper (opptil 6 stykk) i prioritert rekkefølge, i en og samme søknad. 

Ja, det er mulig.
Om begge/alle søker på samme boligtypen (hybler som deler fellesarealer som kjøkken og/eller bad) og skriver inn navnet/navnene på de som de ønsker bo sammen med, så prøver vi så godt vi kan å etterkomme ønsker. Les mer her

Vi har få, og ved noen studiesteder ingen, 3- eller 4-roms leiligheter, og disse har studenter med barn førsteprioritet på.

Vi har dessverre ikke kapasitet til å kjøre visninger på boligene våre. De aller fleste boligtypene kan du se bilder av på boligsidene våre.

Da går du ut av køen, og havner bakerst i køen til den nye boligen du har søkt på. 

For å sikre seg bolig vil det derfor være lurt å takke ja til boligen du får tildelt, og eventuelt søke om å bytte bolig senere etter innflytting. 

Vi tildeler første ønske så langt det er mulig. Har du ikke fått dette så er det fordi det ikke er ledige boliger. Ikke søk på boligtyper du ikke kunne tenke deg å bo i – vi antar at du ønsker tilbud på de du har søkt på, selv om det skulle være sistevalget ditt.

Når du har flyttet inn kan du evt. søke om bytte av bolig til f.eks. førsteønsket ditt. Du vil da kunne få tildelt denne når det blir noe ledig.

Nei, endringer du gjør på søknaden din påvirker ikke plassen din på søkerlisten.

Kontrakten finner du på appen SINN Bolig, eller på Min side.  Les nøye gjennom leieavtalen og vedlegg før du signerer. Vi anbefaler å signere elektronisk med BankID.

Dersom du ikke har mulighet til å signere elektronisk kan du skrive den ut og signere for hånd. Skann eller ta bilde av signert leieavtale og last opp til Min side eller send den til oss på post@sinn.no.

Vaktmestertjenester, strøm og oppvarming og tilgang til fellesvaskeri er inkludert i husleien. Fri bruk av internett.

Priser og informasjon om våre studentboliger finner du på boligsidene våre. Søk og klikk deg frem til aktuell boligtype for deg, så får du opp prisen.

Nei, det er ikke tillatt med husdyr/kjæledyr i våre studentboliger. 

Vi har boliger som er tilrettelagt for beboere med funksjonsnedsettelse (universell utforming) på Lillehammer, Hamar og Elverum. På Blæstad, Rena og Evenstad gjør vi det vi kan for å tilrettelegge i samråd med leietaker og drift ved behov. 

Dersom du ønsker en tilrettelagt bolig til studiestart bør du søke så tidlig som mulig (helst før mars).

Ta kontakt med oss hvis du ikke rekker å søke før fristen. Vi skal gjøre det vi kan for å komme frem til den beste løsningen for alle parter. 

Slett campus-cookie!